Representation i barn- och ungdomsböcker

Den 7-11 augusti 2013 höll föreningen “African-American Librarians” sin 8:e nationella konferens: “Culture Keepers VIII: Challenges of the 21st Century-Empowering People, Changing Lives“.
conference
Den bestod som vanligt av många olika paneler och samtal. Ett av dessa hade titeln: “Empowering the Voice of the Black Male in Children’s and Teen Lit” och handlade om svarta ungdomars närvaro i litteraturen. Bland annat diskuterades hur litteratur för många svarta ungdomar är en plats där de inte ofta ser sig själva och hur detta påverkar intresse för och vilja att läsa. Illustrationer och framförallt bokomslag lyftes också som viktiga faktorer. I det här fallet diskuterades just pojkars representation men det är såklart lika viktigt att lyfta tjejers.

Det här är ett ämne som är viktigt att uppmärksamma i relation till exempelvis pojkars läsning. I första hand handlar det kanske om att förstå att det gör skillnad för motivation och intresse när karaktärer går att identifiera sig med. Vad är det då som gör att en karaktär går att identifiera sig med? Många olika saker och faktorer såklart. Men, i dagens samhälle spelar hudfärg stor roll för alla de erfarenheter som en ung (och gammal) människa dagligen får, då blir det också en viktig faktor även när det gäller litteratur och identifikation. Bara att vara medveten om det gör skillnad, då förändras ju exempelvis urvalet.

Artikeln “NCAAL: Empowering the Voice of the Black Male in Children’s and Teen Lit” av B.A Binns diskuterar panelen.

Läs den gärna och begrunda.